3 tips der giver dig en bedre nattesøvn

3 tips der giver dig en bedre nattesøvn

Sponsoreret indhold

Oplever du tit at du har rigtig svært ved at falde i søvn om aftenen eller at du aldrig føler dig ordentlig udhvilet når du vågner om morgen, på trods af at du gik tidligt i seng? Der findes ikke noget mere frustrerende end at vende og dreje sig hele aftenen og hver morgen vågne op uoplagt og træt. Det er der desværre mange som kæmper med, men heldigvis er der også råd at hente. 

Der er en connection mellem mad og søvn

Faktisk er det muligt at afhjælpe problemet gennem ens kost. Den mad vi spiser, har nemlig en påvirkning på vores kemiske balance og den ro vi har eller ikke har i kroppen. Derfor kan det være en rigtig god ide at overveje hvordan ens spisevaner er om aftenen, både i forhold til hvad man spiser og hvornår man spiser.

Men i det følgende vil der blot komme to gode tips til hvad man kan spise inden man går i seng, som rent faktisk har en positiv indvirkning på ens søvn. 

Nødder kan booste den gode nattesøvn

De fleste nødder indeholder magnesium, som kan modvirke at man sover for let og derfor ofte vågner i løbet af natten. Derfor er det tit en god ide at spise nødder i løbet af dagen, så man derigennem får et tilskud magnesium.

Derudover indeholder for eksempel valnødder også det man kalder tryptofan, som er et stof der virker beroligende på kroppen. Noget der jo er rigtig godt når man skal til at sove. Derfor kan valnødder med fordel spises om aftenen, så man får den afslappende effekt når man går i seng. 

Mælk med honning

Du har sikkert hørt den før, men et glas varm mælk med honning har altså en afslappende effekt på os. Dette skyldes blandt andet at mælk indeholder melatonin, som er et stof der virker søvndyssende. Generelt set kan det at drikke varme drikke virke afslappende på os.

Det er også derfor mange drikker kamillete før sengetid. Men en ekstra fordel ved at drikke varm mælk med honning, er også at både mælken og honningen virker antibakteriel og derfor renser vores krop. På den måde behøver kroppen heller ikke at bruge lige så meget energi på at bekæmpe forskellige bakterier. 

En god nats søvn kræver en god seng 

Sidst men ikke mindst, er det svært at få en god nats søvn i en dårlig seng. Det kan være en dyrere fornøjelse helt at udskifte sin seng. Men ved at se en guide til valg af topmadras, vil du kunne finde en topmadras der kan forbedre kvaliteten af din seng og dermed også kvaliteten af din søvn. At købe en ny topmadras er en smart og billigere måde at forbedre ens søvn på. 

Selvfølgelig kan det godt virke lidt dyrt at købe en god og tyk topmadras, men hvad er din søvn egentlig værd i penge? Det er jo stadig billigere end at udskifte hele din seng. Ved at bruge et par tusinde kroner kan du få din energi og produktivitet tilbage, fordi du nu kan sove godt om natten.